Ahad, 10 Julai 2011

Tukar Mentol Lampu Hadapan (Low Beam)

Perkara baru yang aku belajar dan dapat jimat kos penyenggaraan iaitu tukar mentol lampu motor aku yang terbakor. Sumber 'inspirasi' aku untuk DIY ni adalah melalui forum Ninja dan juga video Youtube..Hehehe. Nampak cam senang ja..Hanya menggunakan tangan sahaja tanpa skru dan spanar.

Rujukan

 Getah pada lampu.

Mentol terbakar.

Mentol yang terbakar - Philips, Germany.

Mentol baru beli kat kedai alat ganti kereta.

Eh! Takdak la pulak Germany..Sebab Made in Korea kut.

Mentol baru. Ops! Jangan pegang kaca.

Masukkan mentol yang baru pada soket.

Sori, aku tak rakam macam mana aku seluk tangan aku dalam fairing bawah panel meter. Seluk aje...rasa ada wayar yang sambung ke lampu, ye lah tu. Harap video rujukan dalam Youtube tu sikit sebanyak dapat bantu untuk lebih clear. Yang penting, tak perlu berpeluh! Ahaks!

Tadaaa! Lampu doh nyaler! Save money.

0 comments:

Catat Ulasan

ADS